Oversat af Ole Gerstrøm
Alexander Dugin beskriver Riyadh-forhandlingerne som et betydeligt gennembrud og fremhæver, at den nye amerikanske administrations åbenhed har gjort det muligt for Rusland klart at præsentere sin holdning til Ukraine, hvilket i sidste ende har ført til den politiske eliminering af Zelenskyj.
Forhandlingerne i Riyadh er utvetydigt et gennembrud. Selv sammensætningen af forhandlerne, blandt hvilke f.eks. den amerikanske side manglede den noget klodsede og hårde Kellogg, taler sit tydelige sprog. Trump sendte de mennesker til forhandlingerne, der er bedst i stand til at forstå og høre Ruslands holdning og derefter formidle den til ham personligt.
Det ser ud til, at Trump selv er meget tilfreds med de første resultater af forhandlingerne. Den russiske side udtrykker forsigtig optimisme. Det er klart, at der endnu ikke er blevet drøftet nogen specifik plan for at løse det ukrainske spørgsmål. Det ser imidlertid ud til, at vores udmærkede gruppe, ledet af Ushakov og Lavrov, for første gang objektivt, roligt og med velbegrundede argumenter har formidlet den russiske holdning til amerikanerne. Dette er virkelig en nyhed, da der ikke tidligere havde været nogen forhandlinger, og Ruslands position i USA blev formidlet i en fuldstændig forvrænget form. Derfor er dette ikke kun et gennembrud, men et monumentalt gennembrud.
Vores geniale diplomatiske team har formået at formidle Ruslands holdning til at løse det ukrainske spørgsmål til Trumps betroede agenter.
Det skal bemærkes, at vi har at gøre med et helt andet Amerika, med en ideologi, der er diametralt modsat den tidligere administrations, såvel som Obamas, og endda Bush Jr. og Clinton. For første gang i årtier, måske længere, har Amerika slået ind på en helt anden kurs. Det er meget vigtigt, at disse forhandlinger sandsynligvis har gjort det klart, at Rusland og Putin har meget til fælles med dette Amerika.
Derfor mener jeg, at resultaterne af de første forhandlinger er meget positive. Jeg mener, at den russiske side, blandt en række forskellige holdninger, klart erklærede Zelenskyjs uegnethed som deltager i forhandlingerne, logisk med henvisning til hans fuldstændige illegitimitet og ineffektivitet. Og Trump støttede klart dette, umiddelbart efter de første forhandlinger, og erklærede, at støtten til Zelensky i Ukraine ikke er mere end 4 %. Derfor kan hans deltagelse i forhandlingsprocessen med Rusland ikke finde sted. Og det betyder, at Zelensky er blevet afskediget af USA, og der vil være valg i Ukraine.
Naturligvis begyndte Zelensky at gå i panik. Han satsede på, at Demokraterne effektivt deltager i Kamala Harris' kampagne, og Trumpisterne vil hverken glemme eller tilgive ham for dette. Derfor har han nu allieret sig med de mest aggressive russofobiske europæiske ledere, som nu også går i panik, fordi deres hovedstøtte i form af amerikanske globalister er kollapset. De ved ikke, hvad de skal gøre, og de vakler fra den ene yderlighed til den anden: Enten vil de sende tropper til Ukraine for at bekæmpe Rusland, som Starmer og Macron sagde, eller ej, som Macron nu siger.
Som følge heraf oplever europæiske globalister nu en maniodepressiv psykose, panik og endda smerte. De indser, at de nu er nødt til at kæmpe på to fronter. Både med os og med det trumpistiske Amerika, som effektivt har erklæret en ideologisk krig mod Europa: Enten ændrer de deres politiske lederskab, eller også bør de bebrejde sig selv. Med hensyn til deres marionet Zelenskyj, hvis vigtigste støtte er blevet slået ud under ham, er hans situation simpelthen katastrofal.
Jeg tror ikke, at Zelensky selv er mentalt utilstrækkelig. Det er naturligvis ikke op til mig at bedømme, at der er behov for en grundig psykiatrisk undersøgelse her. Og når han ender i vores hænder (og han vil utvivlsomt ende i vores hænder) og bliver retsforfulgt for krigsforbrydelser mod Rusland og det ukrainske folk, så vil vi finde ud af, om han er syg eller lider af en afhængighed.
Indtil videre ser jeg i Zelenskyjs ord og handlinger den helt logiske adfærd hos en person, der er blevet afskrevet. Han troede tilsyneladende virkelig på sin rolle som suveræn hersker og fortsætter med at spille den den dag i dag. Selvom han selvfølgelig aldrig rigtig var en suveræn hersker.
Men denne rolle er slut; han kan ikke længere spille den - som en skuespiller, der er blevet afskediget fra rollebesætningen. Ja, han forsøger at lave nogle dramatiske fagter, vrider sine hænder og siger, at han vil tage til Riyadh og selv blande sig i disse forhandlinger. Så siger han: nej, noget gik galt, de vil ikke lukke mig ind. Og selvom han fortsætter med at udnytte krisen til personlig vinding, er det allerede indlysende for alle: Zelensky er færdig.
Hvad angår Ukraine, er det for tidligt at tale om dets fremtid. Forhandlingerne er kun lige begyndt, selv om det allerede står klart, at der skal afholdes valg i Ukraine. Den måde, hvorpå valget vil blive gennemført, er fortsat usikker, især fordi det kan vise sig at være en dyr affære at øge Zelenskyjs popularitet ud over Trumps påstand om kun 4 % støtte. Derfor tror jeg, at ukrainske oligarker og politikere allerede har skyndt sig til Trump og bedt ham om at give dem mandat til at styre Ukraine på alle vilkår og lovet ham hvad som helst.
Så det åbenlyse resultat af den første forhandlingsrunde er afslutningen på Zelenskyj-regimet. Men det betyder naturligvis ikke, at vi har vundet. Vi er nødt til at fortsætte vores bestræbelser, da sejren naturligvis ikke vil blive givet os af Trump. Men med Zelenskyj ser det ud til, at det hele er forbi.