Putins tale i Alaska

Ukraine, Rusland, NATO, USA, EU
Post Reply
admin
Site Admin

Putins tale i Alaska

Post by admin »

Her er et udskrift af Putins tale ved pressekonferencen (overstat af Jette Anne Marie Hansen)

Putin
Hr. Præsident, mine damer og herrer, vores forhandlinger er blevet ført i en konstruktiv atmosfære af gensidig respekt. Vi har haft meget grundige forhandlinger, som var ganske nyttige. Jeg vil gerne takke min amerikanske modpart endnu en gang for forslaget om at rejse hertil til Alaska. Det giver kun mening, at vi har mødtes her, fordi vores lande, selvom de er adskilt af oceaner, er tætte naboer. Så da vi mødtes, da jeg steg ud af flyet, sagde jeg: 'God eftermiddag, kære nabo. Meget glædeligt at se dig ved godt helbred og i live.'

Jeg synes, det er meget nabovenligt. Jeg synes, det er nogle venlige ord, vi kan sige til hinanden. Vi er adskilt af Beringstrædet, men der er kun to øer mellem den russiske ø og den amerikanske ø. De er kun fire kilometer fra hinanden. Vi er tætte naboer, og det er en kendsgerning.Det er også vigtigt, at Alaska har at gøre med vores fælles arv, fælles historie mellem Rusland og USA, og mange positive begivenheder har at gøre med dette territorium. Der er stadig en enorm kulturel arv fra det russiske Amerika, for eksempel ortodokse kirker og mere end 700 geografiske navne af russisk oprindelse.

Under Anden Verdenskrig var det her i Alaska, at starten på den legendariske luftbro for levering af militærfly og andet udstyr under Lend-Lease-programmet fandt sted. Det var en farlig og forræderisk rute over den enorme tomhed af is. Men piloter fra begge lande gjorde alt for at bringe sejren nærmere. De risikerede deres liv og gav alt for den fælles sejr. Jeg var for nylig i byen Magadan i Rusland, og der er et mindesmærke dedikeret til de russiske og amerikanske piloter. Der er to flag, det amerikanske flag og det russiske flag. Og jeg ved, at her også er der et sådant mindesmærke. Der er et militært gravsted flere kilometer herfra.

De sovjetiske piloter, der døde under den farlige mission, er begravet der. Vi er taknemmelige over for borgerne og regeringen i USA for omhyggeligt at tage vare på deres minde. Jeg synes, det er meget værdigt og ædelt. Vi vil altid huske andre historiske eksempler, hvor vores lande besejrede fælles fjender sammen i en ånd af kammeratskab og alliance, der støttede hinanden og hjalp hinanden. Jeg er sikker på, at denne arv vil hjælpe os med at genopbygge og fremme gensidigt gavnlige og ligeværdige bånd på dette nye stadium, selv under de sværeste betingelser. Det er kendt, at der ikke har været topmøder mellem Rusland og USA i fire år, og det er lang tid.

Denne tid var meget hård for de bilaterale relationer, og lad os være ærlige, de er faldet til det laveste punkt siden Den Kolde Krig. Jeg tror, det gavner ikke vores lande og verden som helhed. Det er indlysende, at vi før eller senere må rette op på situationen for at bevæge os fra konfrontation til dialog, og i dette tilfælde har et personligt møde mellem statsledere været længe ventet, naturligvis under betingelse af seriøst og omhyggeligt arbejde, og dette arbejde er blevet udført.Generelt har jeg og præsident Trump en meget god direkte kontakt. Vi har talt flere gange. Vi talte ærligt over telefonen.

Og præsidentens særlige udsending, hr. Witkoff, rejste til Rusland flere gange. Vores rådgivere og udenrigsministre holdt løbende kontakt, og vi ved fuldt ud, at et af de centrale spørgsmål var situationen omkring Ukraine. Vi ser administrationens og præsident Trumps personlige bestræbelser på at hjælpe med at løse den ukrainske konflikt, og hans bestræbelser på at komme til sagens kerne, at forstå denne historie, er værdifulde. Som jeg har sagt, har situationen i Ukraine at gøre med fundamentale trusler mod vores sikkerhed. Desuden har vi altid betragtet det ukrainske folk, og jeg har sagt det flere gange, som et broderfolk. Hvor mærkeligt det end lyder under disse omstændigheder. Vi har de samme rødder, og alt, hvad der sker, er en tragedie for os og en frygtelig sårethed. Derfor er landet oprigtigt interesseret i at sætte en stopper for det.

Samtidig er vi overbeviste om, at for at gøre en løsning varig og langsigtet, må vi eliminere alle de primære rødder, de primære årsager til konflikten, og vi har sagt det flere gange, tage hensyn til alle Ruslands legitime bekymringer og genoprette en retfærdig balance i sikkerheden i Europa og i verden som helhed, og som præsident Trump sagde i dag, skal Ukraines sikkerhed naturligvis også sikres. Naturligvis er vi parate til at arbejde på det.

Jeg vil håbe, at de aftaler, vi har nået sammen, vil hjælpe os med at komme tættere på det mål og vil bane vejen mod fred i Ukraine. Vi forventer, at Kyiv og de europæiske hovedstæder vil opfatte dette konstruktivt og ikke vil forsøge at bruge bagdøre eller udføre provokationer for at torpedere de spirende fremskridt. Hændeligt begyndte den bilaterale handel at vokse, da den nye administration kom til magten. Det er stadig meget symbolsk, men vi har en vækst på 20%.

Som jeg har sagt, har vi mange dimensioner for fælles arbejde. Det er klart, at investerings- og forretningssamarbejdet mellem USA og Rusland har et enormt potentiale. Rusland og USA kan tilbyde hinanden så meget inden for handel, digital teknologi, højteknologi og i rumforskning. Vi ser, at arktisk samarbejde også er meget muligt i vores internationale kontekst, for eksempel mellem Ruslands fjernøstlige regioner og USA's vestkyst.Overordnet set er det meget vigtigt for vores lande at vende siden og gå tilbage til samarbejde.

Det er symbolsk, at ikke langt herfra, grænsen mellem Rusland og USA, er der noget, der kaldes Den Internationale Datolinje. Jeg tror, man bogstaveligt talt kan træde fra i går til i morgen, og jeg håber, at vi vil lykkes med det i den politiske sfære. Jeg vil gerne takke præsident Trump for vores fælles arbejde, for den velvillige og tillidsfulde tone i vores samtale. Det er vigtigt, at begge sider er resultatorienterede, og vi ser, at USA's præsident har en meget klar idé om, hvad han vil opnå. Han bekymrer sig oprigtigt om sit folks velstand.

Alligevel forstår han, at Rusland har sine egne nationale interesser. Jeg forventer, at dagens aftaler vil være udgangspunktet, ikke kun for løsningen af den ukrainske sag, men også vil hjælpe os med at bringe forretningsmæssige og pragmatiske relationer mellem Rusland og USA tilCom. Jeg vil gerne minde om, at i 2022, under den sidste kontakt med den tidligere administration, forsøgte jeg at overbevise min tidligere amerikanske kollega om, at situationen ikke burde bringes til et punkt uden tilbagevenden, hvor det ville komme til fjendtligheder, og jeg sagde det direkte dengang, at det var en stor fejl.

I dag, når præsident Trump siger, at hvis han havde været præsident dengang, ville der ikke have været nogen krig, og jeg er helt sikker på, at det faktisk ville have været tilfældet. Jeg kan bekræfte det. Jeg tror, at generelt har jeg og præsident Trump opbygget en meget god, forretningsmæssig og tillidsfuld kontakt odeg har al mulig grund til at tro, at hvis vi fortsætter på denne vej, kan vi nå frem til en afslutning af konflikten i Ukraine. Tak. Tak.
Post Reply